ericawinterqvist

Alla inlägg under juli 2012

Av Erica Winterqvist - 23 juli 2012 10:47

Igår åkte vi till en sjö med Tora så hon skulle få bada lite. Jag vann en sån där bra vattenleksak på rallylydnadstävlingen så den var ju perfekt att använda nu! Tora tyckte att det var väldigt roligt att hoppa ut och hämta den i vattnet. Jag blev faktiskt imponerad över hur tuff hon var som hoppade från bryggan, hon har ju bara badat några få gånger! =)




 

Vi började även träna en övning med henne igår där man sätter fast plastband på en petflaska som man sedan ska kasta över hunden och när hon ser den ska man sätta henne. Tanken är att den ska härma en fågel i uppflog. Målet med övningen är att när en fågel flyger ska Tora sätta sej automatiskt. Tora tyckte att det var väldigt spännande med "fågeln" och fick stora förväntningar men lyssnade bra och satte sej varje gång vi kommenderade =)

Hon är en sån lyhörd och duktig valp!..

..som inte är en sån liten valp längre. Svårt att fatta att hon varit så liten nyss.


 

Nu ryms hon inte att ligga på trappsteget längre utan får sitta så här:


  





Av Erica Winterqvist - 18 juli 2012 22:39

Idag har Imani gått sitt första öppenklassprov i viltspår och resultatet blev ett 1:a pris! :) Hon är så duktig! Men hon skulle behövs sakta tempot liiite :/

Direkt efter provet åkte vi på en inoff rallylydnadstävling där jag var med både med Dirie och Imani. Dirie fick sin första introduktion igår så jag hade inte så stora krav, men hon gick jättefint! Lite nyfiken på skyltarna och så har hon inte bakdelskontrollen än så några moment blev underkända och då rök 20 p direkt! Hon slutade på 57 p! (70 p är godkänt)

Imani gick väldigt bra, även om jag tycker att fokusen hade kunnat vara bättre så fick hon 91 p i nybörjarklassen. Sen testade vi fortsättningsklassen på skoj också även om vi inte ens har sett dom skyltarna. Vi lyckades skrapa ihop 83 p där, men då blev vi diskade för att jag tog i Imani för att försöka hjälpa henne med ett moment som hon inte förstog! Men det får man ju vara nöjd med! :)

Av Erica Winterqvist - 3 juli 2012 14:52

Jag och Imani går en kurs den här veckan i Rallylydnad. Första träffen var igår. Det var riktigt roligt! En lite mer avslappnad sysselsättning som altenativ till lydnaden. Vi har två träffar till i veckan och sen får vi väl börja spana på tävlingar. Verkar dock inte finnas så gott om dom här uppöver...

Det är mycket hundträning nu. Förutom rallylydnaden så går vi valpkurs med Tora och så går jag en allmänlydnadskurs med Imani. Där tränar vi massa nyttiga saker.. tex förra veckan lärde vi in bakdelskontroll. Imani fattade det direkt och det hade vi mycket nytta av nu i rallylydnade och vi kommer få mycke snyggare vänstersvängar i lydnaden!

Igår innan rallylydnaden så visade Jenny mej hur man kan träna fågelhund med vinge för att träna stånd och avance. Det är så häftigt med fågelhundar! =) Jag blir så imponerad över allt Tora har i sej! Ju mer vi tränar och lär oss desto mer taggad blir jag! Får försöka komma över min ångest över att skjuta djur så jag kan börja jaga jag med!


  


Ovido - Quiz & Flashcards